Elämää Savossa / Kohtaamisia

SoteSoteSote: Perusterveydenhuolto kuntoon


Kävimme Pompun kanssa kuuntelemassa kansanedustaja Tuula Väätäisen ja perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun ajatuksia sote-uudistuksesta. Krista korosti asialla olevan melkoisen kiire ja että vielä täytyy saada useita (taisi olla liki sata!) lakia maaliin eduskunnassa ennen kuin sote kokonaisuudessaan etenee maakuntiin. Sanna Marinin hallitus edistää siis sotea maakuntapohjalta eli jatkossa maakunnat olisi sote-palveluiden tuottajana ja järjestäjänä.

Krista korosti jatkuvasti perusterveydenhuollon merkitystä ja sitä, että meidän täytyy kaikkien uskoa julkiseen terveydenhuoltoon ja siihen, että kun haemme apua, saamme sitä. Nyt monilla ihmisillä ympäri Suomen on kokemuksia siitä, että on mennyt lääkäriin eikä kuitenkaan ole saanut vaivaansa apua. Myös Krista itse sanoi kokeneensa näin, ettei ole aina oikeasti saanut apua lääkäriltä siihen, mihin on apua hakenut. Näin ei luonnollisesti voi olla. Tuo hoidon saamattomuus on myös ollut yksi suuri tekijä sille, miksi ihmiset ovat turhaan ajautuneet perusterveydenhuollon puolelta todella kalliin erikoissairaanhoidon piiriin. Tuon asian korjaaminen on nyt Kristan työlistalla yhtenä tärkeimmistä eli perusterveydenhuoltoa on tarkoitus uudistaa sisällöllisesti siten, että jokainen meistä ylipäätään pääsee nopeasti hoitoon ja toisekseen saa suoraan perusterveydenhuollosta tarvitsemaansa hoitoa. Peruspalveluihin on budjetoitu myös rahaa. Marinin hallitusohjelmassa linjauksena on, että peruspalvelut tuotetaan pääsääntöisesti julkisina palveluina, mikä on mielestäni erittäin hyvä asia. Yksityinen sektori voi täydentää palvelua.

Olen samaa mieltä Kristan kanssa siinä, että meidän perusterveydenhuolto kaipaa kunnianpalautusta. Kuulemma esimerkiksi Tuusulassa ja Huittisissa on saatu moniammatillisten yhteistyön ja sujuvan, nopean vuorovaikutuksen avulla sekä konkreettisesti vastaanottojen seiniä poistamalla pitkät hoitojonot kutistumaan tai poistumaan kokonaan. Tuo kuulostaa aivan loistavalta! Meidän täytyy ottaa noista käytänteistä mallia myös Kuopioon. Lisäksi meidän on oltava nykyaikaisia eli lisättävä palvelua sinne ja silloin, kun on tarvetta. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että Kuopion terveyskeskukseenkin on päästävä iltaisin ja viikonloppuisin.

Tuula piti jo tottuneesti keskustelussa mukana minulle erityisen tärkeän aiheen: palvelujen saavutettavuuden. Soten sisältöuudistuksessa on pidettävä yhdenvertaisuuskysymykset mukana erityisesti sähköisten terveyspalvelujen suunnittelussa. Saavutettavuusdirektiivi on jo tullut Suomessa portaittain voimaan, joten myös Kuopion perusterveydenhuollon osalta palvelujen tulee olla saavutettavia kaikille kuopiolaisille. Myös kuuroille, näkövammaisille sekä heille, joilla on motorisia vaikeuksia tai muita toimintarajoitteita. Pitäisi olla jo nyt, mutta tuossa meillä on vielä todella paljon kehitettävää. Esimerkiksi Kuopiossa ajanvaraus sekä ajan peruminen niin terveyskeskukseen kuin KYS:llä tapahtuvaan päivystykseen tapahtuu puhelimitse. Myös ennen päivystykseen menoa henkilön tulee soittaa asiastaan terveydenhuoltoon. Myös virka-ajan ulkopuolella tulee soittaa neuvontapuhelimeen.

Meillä on Kuopiossakin useita henkilöitä, jotka eivät pysty hoitamaan asiaa puhelimitse. Näitä henkilöitä ovat esimerkiksi afaattiset, puhevammaiset, kuurot, huonokuuloiset, kuuroutuneet ja kuurosokeat. Myös vieraskieliset voi olla yksi tällainen ryhmä. Myös kaikilla edellä mainituilla tulee olla helppo tapa lähestyä terveydenhuoltoa ja varata lääkäriaika. Yksityisillä lääkäriasemilla tuo onnistuu jo vaivatta esimerkiksi verkossa tai mobiilisovelluksella. Julkisella puolella täytyy olla samanlaiset mahdollisuudet. Kuopiossa kuuroille viittomakielisille, huonokuuloisille, kuuroutuneille ja kuurosokeille henkilöille on järjestetty rajallisina kellonaikoina arkena tekstiviestin lähetysmahdollisuus, mutta esimerkiksi kuuroille suomen kieli on vieras kieli ja osalle vaatimus kirjoittaa ja hoitaa asia suomen kielellä on sama, kuin minä joutuisin tekemään varauksen kirjoitetulla ranskan kielellä (en ole koskaan opiskellut ranskan kieltä, joten vaikeaa olisi). Myös tulkin käyttö olisi mahdollista ajanvarauksessa, mutta Kuopiossa käytössä oleva takaisinsoittojärjestelmä taas ei mahdollista vastaamista. Tulkkia ei voi odotuttaa puhelimen äärellä kuuron kanssa, kunnes terveydenhuolto pystyy palaamaan asiaan. Joten digitaalista saavutettavuutta on parannettava huimasti myös Kuopiossa, jotta kaikilla on yhdenvertainen mahdollisuus päästä lääkäriin ja saada hoitoa. Eläinlääkärinkin voi muuten varata helposti netissä niin miksi se ei ole mahdollista kaikille ihmispotilaille ympäri Suomen? Tosin vielä ei ole taidettu kehittää sellaista palvelua, että esimerkiksi Pomppu voisi varata ajan itse itselleen. Tarvinnee edelleen minut varaukseen apuriksi.

Mualiman navalla asuva politiikasta, kulttuurista ja kielistä kiinnostunut ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden puolestapuhuja. Eläinrakas kaupunginvaravaltuutettu, joka viihtyy luonnossa, uimahallissa ja hevosen selässä. Viiniharrastaja, kaverikoiraohjaaja ja koulutuspäällikkö, jonka sydäntä lähellä on reilu työelämä, koulutuksen tasa-arvo, saavutettavuus ja esteettömyys sekä sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Arjessa läsnä aviomies ja pomeranian-rotuinen pikkukoira Mr. Pomppu.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *